Analýza externího prostředí je nezbytnou součástí strategické analýzy
1. Makroprostředí –analýzy podávají informace o vnějším prostředí. Zkoumají a hodnotí vliv hlavních faktorů externího prostředí na strategii podniku. Většinou se pracuje se sekundárními zdroji, studiemi, statistickými soubory, odbornými časopisy ale také s primárními informacemi.
· PEST – cílem této analýzy je nalézt významné složky prostředí mající vliv na podnik a zjistit, zda se jedná o příležitost či hrozbu (politicko-legislativní, ekonomické, sociálně-demografické a technicko-technologické faktory).
· PESTLE – jedná se o modifikaci PEST analýzy (politické, ekonomické, sociální, technologické, legislativní a ekologické faktory).
· STEEPLED – jedná se o další modifikaci PEST analýzy, která zahrnuje také etické a demografické faktory.
· STEER – zahrnuje sociokulturní faktory, technologické, ekonomické, ekologické a regulující faktory.
· Extrapolace trendů (prognózování) – jedná se o matematické modely, které jsou využívány v prognózování. Prognostická metoda může určit pravděpodobný průběh určitého jevu z dat jeho dosavadního vývoje. Většinou se realizuje jako určitý výpočetní algoritmus různých regresních čar. Prognóza má informační, heuristickou, analytickou, syntetickou a normativní funkci. Její kvalita je však ovlivňována zejména kvalitními informace, objektivním zpracováním, schopnosti a postoji zpracovatele, pochopením a vhodnou aplikací světových megatrendů.
· Expertní metody – zaměřuje se na činnosti, které vyžadují zvláštní znalosti. Proto se expertní posouzení využívá v případech, kdy je potřeba posoudit možný vývoj posuzovaného problému. Využívá se například metoda Brainstorming (bouře mozků) nebo delfská metoda (která zjišťuje, kdy se co stane, nebo co se může stát, a za jakých podmínek).
· Metoda scénářů – využívá se v případě, že existují určité nekontinuální změny v okolí podniku. Scénář pak představuje zobrazení všech dosažitelných či významných prognóz a informací. Cílem je určit kritické okamžiky vývoje. Mohou být vytvořeny: scénáře možných událostí, simulační scénáře, scénáře stavu okolí či scénáře procesu okolí.
2. Trh –jedná se o soubor všech skutečných i potenciálních kupujících konkrétního produktu. Je to místo, kde se střetává nabídka a poptávka.
· Analýza odvětví – zaměřuje se především na hybné síly odvětví a na jeho atraktivitu.
· Analýza konkurence – využívá se Porterova analýza a mapa konkurenčních skupin. Porterova analýza konkurence (někdy nazývána analýza 5 sil) se zaměřuje na analýzu odvětví a rizik. Jeho podstatou je zejména prognózování vývoje konkurenční situace ve zkoumaném odvětví. Zaměřuje se na výzkum stávajících konkurentů, potenciálních konkurentů, dodavatelů, kupujících a substitutů.
· Analýza zákazníků
· Výzkum trhu
· Strategické mapy
· Analýza globalizačních trendů